Monday, January 18, 2010

Karipap Oh Karipap

Kisah ni masa aku balik kg awal tahun baru2 ni..later la yer... kalo aku rajin aku citer psl perjalanan blk kg tu yer. Skrg aku nak citer dulu pasal kuih peberet angah..tak lain tak bukan adalah kuih karipap..angah ni mmg tak memilih makanan..bg je dia apa benda yg blh mkn..sure dia tak tolek..even dia tak penah rasa pun..dia akan cuba rasa dulu..kalo tak sedap..dia tak mkn la..tp kalo sedappp..mmg dia mintak lagi la. Lain betul ngan perangai Amirul yg mmg tak suka makan sebarang jenis makanan kecuali biskut tiger dan roti canai..huhuhu..pelik tuk sifat anak teruna aku sorang ni.

Tp apa yg aku nak citer bukan pasal makanan..tp pasal kerajinan anak2 aku tolong tok derang masa kat kg hr tu..Tgk la betapa rajinnya Amirul dok tolong tok buat karipap..siap volunteer tu..bukan sapa2 suruh pun..mesin tu pun dia pakai sendiri lps tgk mak njang dia pakai. Mak njang dia cuma ckp..no brp je..terus terkedek2 dia pusing mesin tu..pastu letak tepung dan nipis la tepung tersebut. Aku lak tukang kelim karipap tu. Manakala adik2 amirul lak sibuk dok tgk kepelikan mesin tu.. Al-maklumlah dirumah aku tanda benda alah tu...hehehe


Gambar adalah kurang memuaskan dek pergerakan


Teringat lg ms aku adik beradik kecik2 dulu..mmg kami la dok pakat2 tolong mak buat kuih.. Almaklumlah adik beradik ramai..kalo beli kuih...kompom la tak cukup..Mak aku lak terer kemain bab2 buat kuih ni..ckp je nak kuih apa..terus dia uli tepung..kalo karipap tu..sekali buat mmg 2 kilo la. Bukan karipap je mak aku pandai buat..donut, roti canai, tapai, lopis, abuk2 (tepung gomak kat sini)..dan mcm2 lagi la. Tp cuba korang suh aku buat kuih tgk....kim salam je la..baik aku beli..hahhaha

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...