Friday, July 23, 2010

Org KL ni selfish ke???

Wahhh..kontroversi tak tajuk tu???
saya tak tujukan tuk orang KL yer..tapi utk orang2 yang tinggal kat KL ni. Tak kisah la dia asal dari negeri atau negara mana pun. Tapi saya tgk rata2 mcm selfish. Pentingkan diri sendiri la dlm bahasa melayu. Tak tau adat2 ketimuran. Tak pandai berbudi bahasa. Ishh geram la.

Naper tiba2 saya cakap pasal ni??
Ok meh nak citer..sbb dah ada 2 kejadian yang melibatkan saya terjadi.

Kejadian pertama.
Hari keja. Selalu saya balik naik kereta la ngan suami dan anak saya. Tapi ada satu hari tu, sbb suami saya ada urusan kat luar, so, saya offer la nak balik naik KTM komuter. Sebenarnya boleh je nak balik naik LRT..tp kena jalan jauh sikit. So, saya mcm malas dan kesian kat anak saya yang terpaksa galas beg lagi, jadi saya ckp naik KTM dah la. Lgpun dah janji suh suami saya jemput kat stesen dekat ngan rumah saya. Wlaupun dalam ht masa tu rasa tak sedap, sbb KTM ni kan selalu ramai dan delay. Tapi saya gagahkan jugak. Agak lama menunggu, KTM sampai, dan saya betul2 dihadapan "coach wanita". Masa tu hati saya dah berbelah bagi gak..nak naik sini atau tak?? sbb sure penuh. Tp bila pikir2 balik, naik je la..sbb kalo berhimpit2 pun, selesa sikit sbb semua ppuan, maka saya masuk. Masa masuk tu dah rasa pelik, apsal semua dok terlonggok kat depan pintu ni, saya jengah..ishh dalam tu kosong dan selesa lagi. jadi saya tarik anak saya berdiri kat dalam sikit.



Masa KTM tu dah nak sampai lagi satu stesen ke perhentian saya, saya gerak ke depan menuju ke pintu, sbb takut kalo tggu betul2 sampai, nnt saya tak sempat kuar, haa masa tu mmg betul jangkaan saya. Punya la saya bersusah payah bergerak kedepan, boleh org2 yg berdiri kat depan pintu buat tak heran je dgn saya dan anak yang nak kuar ni. Masa ketapi tu dah betul2 berhenti. Orang2 kat luar lak sibuk nak masuk, patutnya biar la org yang nak kuar, kuar dulu kan..tp semua sebok tolak2 nak masuk. Dah tu bukan nak masuk ke dalam yg masih kosong tu, tapi masing2 terlonggok macam sardin kat depan pintu.

Saya dah panas. Tp try coolkan diri. Saya cakap "excuse me, boleh bg saya kuar dulu??". Tp masing2 diam..buat tak dengar je. Eh, saya cakap slow sgt ke?? Saya kuatkan suara saya. "Mintak Maaf, tolong bagi laluan, bagi orang nak kuar dulu boleh???" Masih sama,, tak berganjak tu..masing2 mcm pekak badak dah saya rasa..Mula saya rasa hot..terus saya dgn sekuat hati tanpa rasa malu2 dan sopan santun dah saya terus cakap "BOLEH BAGI ORANG YANG NAK KELUAR, KELUAR DULU TAK???" masa tu baru muka wanita2 kat situ masing2 dah merah padam. Elok je saya kuar, saya terus cakap, "len kali pikir la sama perasaan orng lain. Jangan pentingkan diri sendiri je." dan saya pandang tepat ke muka sorang ppuan tu, yang berdiri betul2 kat tepi pintu, dia la yg sebok tak nak kuar tu..geram betul saya.

Pastu saya rasa cam tobat tak nak naik komuter dah kalo balik keja...

2b continue..

2 comments:

Laizan said...

mmg begitulah org KL....bertahun kak izan naik komuter begitulah rupanya...pengalaman yg plg kak izan ingat, masa tu ngandung, x der org bg kak izan duduk pun....

fuih....garang jugak minah ni....nampak mcm lembut jer...heheheh

Farihah said...

@Adieyzan tu la kan..mmg teruk tul..pentingkan diri tul..ishh..sian kak izan..ngandung pun org tak bg tempat duduk???

Ehem2...bila kesabaran teruji, kena la jadi garang..hehehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...