Monday, February 11, 2008

The Adventures of Balik Kampung

Wahh..berkurun lamanya aku tak mengupdet blog aku..bukan sengaja..disamping penyakit malas yg sll menyerang..aku jugak bz ngan keje2 opis..almaklumla..annual report time..penatt..tp nak suh aku stay back wat keje kat opis..mintak maap bebanyak..chek tak suka..aku bukan kaki keje..aku adalah seorang ibu penyayang..wakaka..betul apa...tapi kalo dah terpaksa stay back gak..kena la..tapi tak nak la sampai ke malam hari..sian anak2ku kat umah..

K la..actually nak citer pasal blk kg..seperti yg aku jangka..mmg ramai umat manusia akan bergerak meninggalkan kotaraya sempena cuti panjang CNY baru2 ni kan..aku pun tak terlepas peluang...mula2 igt tak nak blk....tp bila gerak hatiku dan suami menyatakan kami patut blk..so balik jgk la kami pada hari khamis bersamaan 7hb feb 2008 itu. Bertolak dr KL dah hampir kul 12 tgh hari..perjalanan blk ke kg ok je..tp nak melepasi kawasan selangor je..dah mkn 3 jam..kete byk..tp still leh nafas la.. singgah chemor jap dlm kul 4..mkn2 kat umah kawan suamiku..pastu gerak balik kul 6pm..terus menuju ke pekan pendang..dah agak membangun kwasan persekolahanku ni..beli makanan lg..pastu terus blk umah..sampai tepat kul 10mlm..terkejutlah seisi keluargaku menyambut ketibaanku sekeluarga..maklumlah kedatangan tidak dikhabarkan sedari awal..saja jer nak kasi kejutan..ala2 AF sikit kan..wahh..aku dah merapu..

Esok paginya..tak la pagi sgt..kami bergerak ke rumah kakakku di SP lak..pas geng laki selesai solat jumaat..kami pun gerak cari barang2 tuk perkahwinan adikku...lama gilerr lepak kat kedai emas..harga mas mahal gilerr..dah dua kali ganda harga masa aku kawin..sib baik aku ni bukan la jenis gila mas ni..kalau tak..sure melayang duit aku..dah beli apa yg patut..gerak lak pi butik pengantin..pun lama..sshnya adik aku ni buat pilihan...last2..dua2 pasang baju aku yg pilih...lambat sgt..sib baik kakak dia ni ikut..sampai umah je..terus tido..penat..esoknya..tak pi mana2 pun..cuma sebelah malam..pi melawat wan kat rmh dia..sian tgk wan dok sorang2 atas kerusi...pelik betul..naper la wan aku tak nak tggl ngan mak abah aku je..kadang2 terbayang gak..mcm mana la nasib aku bila tua esok kan...

Hari Ahad..perjalanan yg adventure pun bermula..gerak dari rmh nak menuju kembali ke KL..dlm kul 10.30 pg..setelah dihitung2..aku rs paling lambat pun mesti kul 5 dah sampai KL....tup2...dekat nak sampai je tol Juru..keta manusia byk gilerr..semua stuck..ni semua gara2 jalan tutup sbb le tour d langkawi...lepas tol..sempat la nafas sikit..pastu kembali teruk bila dah msk perak..tambah2 dekat tol jelapang...gilerr lama..paling aku tak suka sikap manusia yg suka potong Q ikut emergency lane. Keadaan bertambah teruk bila..amirul nak membuang...mcm mana nak buat..R&R mmg jauh lagi ditambah keadaan jln yg teruk...puas pujuk dia pakai pampers..bila dah selesai buang..nak basuh pulak ssh..hampir 3 jam..dia memeram bahan buangannya..sian abg long..dah sampai hentian simpang pulai benti jap..baru leh uruskan abg long..terus lagi perjalanan yg tersengguk2...abg long buat hal lg.. "nak kencing la mama" ..pulak dah...hentian berikutnya Tapah..cuma tggl 5 km je..tp sbb jalan yg teruk..lama juga la nak sampai..dah sampai..kena Q toilet plk..sian abg long..dah hampir nangis sbb tak tahan sgt nak buang..dah selesai kami try la cari2 mkn..br je duduk nak mkn..blackout plk..terus tak jd..on d way nak msk keta..ada lak minuman Vico percuma..benti minum jap..pastu terus naik keta..gerak...baru je tak sampai setengah jam gerak..tiba2 aku tgk muka amirul dah lain..aku tanya "abg long nak muntah ke?" .... "a'a" jwbnya..alamak..aku just capai apa yg patut dah terus terkeluar semua isi perut dia..aduh..dugaan betul..bersihkan abg long ala kadar..sampai la berjumpa perhentian berikutnya..aku pun dah tak igt perhentian apa..lepas tu br la perjalanan diteruskan semula tanpa berlaku apa2 insiden lagi..2-2 anakku tido...sudahnya..sampai rmh kul 9 mlm..badan penat..otak letih..cam malas bila pk esoknya kena keje...tapi apa blh buat..keje je la..gambar..nnt aku letak k.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...