Wednesday, September 29, 2010

Al Fatihah untuk beliau

Al Fatihah untuk arwah Wan saya yang kembali ke Rahmatullah pada hari Khamis malam Jumaat  23 Sep 2010.

Masa saya balik kampung hari raya baru2 ni. Saya sempat spend masa agak lama dalam bilik Wan saya. Memang wan saya dah tinggal dgn abah masa dia sakit ni. Saya tak keseorangan dgn wan je. Tapi adik beradik saya yang lain pun ada jugak kat situ. Sedih tgk keadaan wan masa tu. Badan kurus sangat. Makan pun mmg dah kena suap. Nasib baik adik lelaki saya masih menganggur, maka dapat jugak dia berbakti untuk wan di saat2 akhirnya.

Pilu tgk wan masa tu. Teringat masa saya kecik2 dulu, wan sangat kuat orangnya. Masa saya bersekolah di sekolah rendah. Wan la yang akan ambil saya bersama2 sepupu dan adik saya dgn menaiki motor, untuk pulang dari sekolah. Bayangkan kami naik motor berempat, dgn beg sekolah yang besar lagi. Masa on the way nak sampai rumah wan selalu nyanyi or pantun. Mmg heppi naik motor masa tu. Langsung tak rasa sempit. Dan sampai sekarang ni, saya masih igt betapa gembiranya hati saya bila satu hari tu, wan balik dari pekan dan dibelikan saya sepasang gaun yang cantik. Betul!! saya gembira sangat dan mmg tak boleh lupa sampai sekarang. Sbb saya ni jarang dapat baju baru, baju2 saya kebanyakannya adalah hasil turun temurun dari kakak saya atau sepupu saya dan ada juga dari mak saudara saya. Sedih kan!! Jadi bila wan beli baju baru, saper yang tak suka kan??

Masa saya kat dalam bilik dgn wan hari tu, mmg dah terdetik dalam hati saya, yang ini adalah kali terakhir saya melihat wan saya. Lepas ni saya rasa, mmg saya dah tak sempat dah. So, saya suruh suami saya snapkan gambar wan untuk kenangan saya nnt kalau umur wan dah tak panjang. Saya sempat juga suruh abang saya buat perkara yang sama. Masa tu, adik saya tgh suap makan untuk wan saya ni.


gambar terakhir arwah


Dan pada malam Jumaat lepas. Lebih kurang pukul 9 malam. Saya dapat panggilan dari abah saya. Nampak je nama abah tertera kat Henpon saya, dah terdetik dalam hati saya yang abah pasti nak inform yang wan dah tak ada. Dgn tenang saya memberi salam pada abah, dan usai abah bgtau saya, terus saya ucapkan Innalillah dan sedekahkan Al Fatihah pada arwah.

Pelik.
Saya tenang sgt masa tu. Tak rasa sedih atau pilu. Mungkin sbb saya dah menjangkakan berita ni dari awal. Tapi keadaan saya berubah bila saya selesai tidurkan anak2 dan terus solat isyak. Semasa solat, tanpa disangka air mata saya jatuh berderai. Sedih!! Masa berdoa, terbayang2 di mata saya kenangan saya dgn wan masa kecik2 dulu. Banyak!!! maklumla, masa saya kecik dulu, setiap khamis malam jumaat, pasti saya akan kayuh basikal saya ke rumah wan untuk tidur disana.

Kini wan dan tok saya dah tiada. Tapi saya rasa unik sangat. Sbb kedua2 arwah tok dan wan saya meninggal dalam bulan yang sama. Bulan Syawal yang mulia. Cuma Tok saya pergi 5 tahun awal dari wan.

Al Fatihah untuk mereka.


p/s: Tok =  nenek
       Wan = atuk

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...