Monday, July 26, 2010

Cerita kedua

Perghh punya berzaman saya amik masa nak ceritakan cerita kedua pasal org KL yg selfish ni kan??? Maaf kan saya yer wahai kawan2 semua. Ingatkan nak la sambung cerita kedua ni kat rmh. Tapi masa kat rmh adalah agak terbatas. Almaklumla, saya kan suri rumah separuh masa. Bilalah angan2 saya nak jadi suri rumah sepenuh masa ni akan terlaksana agaknya??

Ok2, back to the story. Cerita kedua ni berlaku baru2 ni jugak. Mak saya datang rumah saya, dan tiba2 dia cakap, "Mak teringin la nak naik LRT mcm org2 KL ni naik. Macam mana la rasanya kan??" Erkk,saya terkedu jugak, dan saya jwb "bukan best pun mak, biasa jer." Tapi, mybe perasaan biasa dan tak best tu, cuma pada saya yang dah pernah naik ni. Tapi bagi mak saya mesti dia ada keinginan lain kan. Maka di suatu pagi tu, saya ajak mak saya naik LRT sambil nak soping2 di Jln TAR sana. Anak2 saya tak bawa. Saya cuma berdua dgn mak demi nak penuhi hajat mak saya yang tak seberapa tu. Bukannya ssh sgt nak tunaikan hajat mak saya tu kan. Kalo nak dibandingkan dgn jasa2 yang mak saya dah bagi kat saya selama ni kan??



Berjalanlah kami menuju stesen LRT di kawasan rmh saya. Elok naik je..tempat duduk dah penuh. Tapi org berdiri tak ramai, rasanya cuma saya, mak saya dan ada sorang lagi budak perempuan yang berdiri. Saya kesian tgk mak saya berdiri. Maklumlah, mak saya dah masuk kategori warga emas. Saya tgk tempat duduk, ramai  lelaki2 yang gagah perkasa serta muda belia duduk di situ, sambil mata mereka memandang saya dan mak saya tanpa perasaan bersalah. Sikit pun tak de perasaan tu rasanya. Hati saya, agak membara bila membaca tulisan kat dinding LRT tu yg bertulis "berikan tempat duduk anda kepada org yang lebih memerlukan". Sambil tgk tulisan tu, sambil mata saya memandang pemuda2 yang masih tak berganjak tu.

Apa reaksi saya???
Dalam hati dah tentu membara, kalo lah lelaki2 tu dah tua, atau masih kanak2 atau perempuan2 mengandung saya masih boleh cool. Tapi bila melihatkan tubuh badan mereka yang sihat walafiat, tegap serta masih muda belia, apalah salahnya kalo berikan tempat duduk tu kepada mak saya. Tak salah berbudi bukannn???

Saya terus berkata "Mak, org KL mmg macam ni, depa selfish. Depa mmg tak kisah kalo org tua ke, org ngandung ke nak duduk. Yang penting depa leh duduk". Mak saya diam je. Tapi salah seorang dari lelaki tu agak terasa dgn sindiran saya kot. Lantas dia bangun sambil bersuara, "Kalo nak duduk, cari la tempat kosong." Dan dia terus berlalu dan berdiri di pintu. Saya balas...ishh geram ni. Saya cakap "Eh,apsal ko bangun?? aku tak suruh pun, anyway, terima kasih". Dan saya terus suruh mak saya duduk.

Kejadian tu tak abih kat situ, ada sorang lagi laki yang terasa dgn sindiran saya dan saya masih igt nama dan tempat kerja dia sampai hari ni. Tu la, sapa suh ko pakai baju opis dan siap ada nama?? kan aku dah igt ko sampai mati kot. Kenapa saya tak leh lupa dia?? Sebab kata2nya. Dia cakap "eh bro, jgn bangun, dah kita dah duduk dah la. Kita jaga tempat kita." perghhh..sungguh beradab sekali ko kan wahai Mr. ZAM dot dot??? tapi saya cool, saya tgk dia dan saya senyum. Pandai2 la dia pikir sendiri. Dan pandai2 la dia baca tulisan kat dinding LRT tu, depan mata dia lagi tu.

Sampai stesen masjid Jamek, saya turun kat situ bersama pemuda2 tadi, dan saya keluar dan ucapkan terima kasih pada pemuda yg bg tempat duduknya pada mak saya. Dia angguk. Tak kisah la samada dia ikhlas bg atau sbb kepanasan. Bagi saya, org berbudi, kita berbahasa. hari ni hari dia, esok lusa, mungkin hari kita. Beringatlah, tak rugi pun berbudi kan???

4 comments:

wos said...

fanas pulak ati ai baca citer yg ke dua nih!

lenkali duduk jer atas riba diorang!
eh? buleh ke centu?

Farihah said...

@kak wos erk..haram kak harammmm..hehehe

aReaL said...

Biadap Punya Maknusia...

Yassin Senario Kantoi Dadah Lagi...!!!

Farihah said...

@aReaL takpe..belum kena kat batang idung derang..hidup ni kan roda..nnt derang pasti akan rasa..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...