Friday, February 18, 2011

Putu Piring punya pasal!!!

Selain tepung bungkuih...satu lagi kuih peberet aku adalah putu piring. Korang tau ke camne rupa dia?? Tapi kesedapan putu piring ni bergantung gak pada pembuatnya. Kat area berdekatan rumah mertua aku, ada sepasang suami isteri yg jual putu piring ni. Dan tak dinafikan kesedapannya hingga menjilat jari la.

Sebabkan smlm tiba2 teringin, gigihla suami aku bawa aku dan anak2 terus g tempat tu, semata2 nak beli putu piring. Tapi...hampanya hati..bila tgk semalam, pakcik ngan makcik tu tak niaga plk. Tapi ada alternatif lain, smlm ada pasar malam, aku pun suh suami aku dropkan aku kat situ, mana tau ada putu piring sedap gak kat situ kan.

Aku cuma turun ngan Aliff...yg lelain, tggu dlm keta je. Bila tgk je keadaan pasar malam tu...fullamak!!! umpama baru pertama kali aku pi pasar malam lagaknya. Eh...tp mmg pertama kali pun tuk tahun ni..hehehe. Aku dah jadi rambang mata. Hajat asal nak beli putu piring, dah tersasar jauh...dasar perempuan!!!

Dan hasilnya!!! taraaa.....

dlm bungkusan

setelah dihidangkan
Nmpk putu piring?? yg kaler putih dlm piring tu la...ciputt je aku beli..hehehe


Takdela banyak mana pun kan...jangan ikut nafsu...tak baik membazir...hehehe

Korang tahu kuih apa ni??


Kalo kat sini, org panggil kuih telinga keling ek?? awat ek?? tak baik betul org sini tau!!! Ktorg kat kedah panggil cucoq peneram. Puas aku paksa angah suh rasa. Akhirnya berjaya jugak dia rasa, dan sedappp katanya. Aina pun suke kemain..tp bila aina tya kuih apa ni?? Aku jawab "donut cokelat" hehehe..kang dia tak mau makan lak bila dgr coq peneram...Aina pun suka sangat. Sepanjang perjalanan nak blk rmh dr Pasar Malam tu, dah byk dia abihkan.

Aku citer kat angah yg masa aku kecik2, aku penah buat kuih ni ngan mak aku, a.k.a tok dia. Angah punya la terkejut!! ngan mata2 bulatnya dia leh cakap "pandainya mama!!!!" hahaha..lawak la angah. Bab politik mmg leh serah kat dia.

Hasilnya...kekenyangan teramat!!!

5 comments:

Ako Retna said...

kuih tinger keling tu paling ako suka makan kat dalam kawasan makam mahsuri jer sebab fresh dia masak on da spot dapat makan.. klu tempat2 lain konpom ako x lalu nak makan.. hahaha :p

kuih putu piring ada yg ako sedap tapi x igt kat mana.. eh bukan kat open hse BNM tahun lepas ker? hahahaha :-D

Farihah said...

yang ni pun...mcm kat makam mahsuri tu la..panas2..fresh..dan rangup..sedap gilerr aku cakap ko....terliur lak bila teringat..

A'a putu piring masa open hse tu pun sedap ek...heheh

ardinihumaira said...

jolow3... tlingo keling tuh. kat pasir puteh sedap hehe

AdanyaKauUntukku said...

suka juge putu pring..
tapi skrang ni dah kurang..
tapi kalau depan mata...
mmg sambor lahhhh

Farihah said...

Dni : jenuh la nak g pasir puteh..pos leh?? hehee

Ila: Kurang ekk?? kalo kurang, dia sambar gak ek kalo depan mata??? hihihi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...