Wednesday, June 13, 2012

Ho Chi Minh - Day 2, Part 2

Hok aloh...silap tempat deh...
Yang benerr bukan Saigon central, tapi An Dong Plaza. Tu la, pegi dah berzaman tapi baru nak update, so maafkan kekhilafan hamba yek!

Amik teksi dari depan hard rock tadi dan terus ke sini. Tak tahu apa yang ada, tapi jom terjah.

Amboi kawan aku sorang tu..siap bg flying kiss lagi..cepat tangkap

Kak Aidah tengah minta resit. Wajib ni, boleh claim flexi.

Tulis resit

Apa yang ada?? baju-baju banyak la. Tapi tak berapa nak sesuai pun dengan kami-kami sekalian ni. Semua ala-ala muda mudi dan K-Pop saja. jom pusing lagi



See...banyak baju2 kan??


Aku ada termasuk satu kedai ni. Ternampak pijama cantik dan berbaloi harganya. Terus amik 2 pasang nak bagi kat adik ipar aku sama. Kat adik sendiri tak leh bagi la. Sebab kat sini baju-baju semua vietnam size. Kecik2 je. Maaf yer adik-adikku :)



Nak bayar pun haruss bargain sehingga dapat palingg murah.

Sian kakak-kakak kat luar penat menunggu




Pastu ktorang gerak dan terjumpa kedai juat ole-ole untuk dibawa pulang. Lepas compare harga dengan pasar Benh Tanh. memang kat sini lebih murah. So terus ramai-ramai buat kata sepakat berhenti dan pilih fridge magnet tuk kengkawan opis di sini.

cantik kan?? percaya tak gambar ni dihasilkan dari kulit telur??

Tekun kami pilih







Selain baju, barang kemas pun banyak dijual disini.
Harga?? maaf la, tak terselidik pulak.

Dah dapat barang ala kadar. Terus amik teksi untuk balik hotel dulu. Plan nak naik dan solat. Pastu turun dan pergi Pasar Benh Tanh balik.

Macam biasa. Resit

Kat depan hotel yang ktorang duduk ni. Ada satu kedai makan merangkap kedai jual pakaian. Pemiliknya org islam dan melayu Champa. Itu la satu-satunya kedai makan yang halal, dekat dan agak murah di sana. Disebabkan rasa macam dah lama benar tak telan nasi, asyik ngadap megi ngan roti je. Ktorg terus duduk dan makan nasi campur kat sini. Perghh..rindunya nasi masa tu tak dapat digambarkan dengan kata-kata. Tapi aku rasa agak mahal la. Sebab aku cuma amik nasi + kari dan bendi + ikan goreng +teh o ais = RM7.
Mahal la kan??tapi sebab dah rinduuu sangatt..takpe la.


pagi2 ada jual nasik lemak


Ingat aku bgtau pasal kain yang aku beli tuk tempat kat sana??

Ha..dekat2 area hotel tu jugak, banyak tailor. Korang boleh minta apa fesyen pun ok. Sebab aku dah lama minat baju vietnam. So, aku nak tempah satu, tapi dengan syarat, nak longgar dan belahan tepi dia tak tinggi sangat. Kalau nak lagi murah boleh je beli siap kat sana. Tapi tula...aku takut jadi hiasan di almari je kot sebab tak sanggup nak pakai.

Kat sana, rata-rata korang tempah, siap dalam masa 24 jam saja. Masa aku tempah tu, kain untuk seluar aku tak beli pulak. Tapi nasib baik kat kedai tu pun di sediakan kain untuk tempahan. So, kiranya upah untuk baju vietnam plus kain utk seluar dan tempahannya sekali dalam RM45. So, dah berkobar2 nak tengok hasil ni esok. Tapi...ada kejadian sebaliknya..huhuhu..nanti la story.


"kak buat elok2 tau kak. kalau tak jadi awas!!"

Dah siap tempah dan naik solat. Turun lagi dan terus ke pasar Benh Tanh. Kat sana aku tak beli apa sangat la. Kecuali baju untuk anak2 bujang aku dan untuk encik suami. Tapi malam sebelum tu, masa pergi pasar malam derang. Aku terjumpa satu baju kurung ni... cantik!! So, aku tanya ada tak untuk ibu dan anak? Dia cakap ada dan bagi business kad yang membawa ktorg pergi ke kedainya hari ni.

Ini la kedainya. Tengok, siap duduk bersila lagi.Ada yang siap lelapkan mata lagi.


Ini la baju yang aku cakapkan tu. Tu saiz kanak2. Tapi cacat la derang letak kat patung dewasa. Dah jadi macam tahapa ntah. Kain dia jenis cotton silk. Berbatu-batu. Harga?? lepas nego, dewasa RM79, kanak2 RM59. Murah. Kat Malaysia ni ada satu website jual RM140. 
Aku beli ke?? 
tak pun..sebab aku rasa tak mampu nak pakai lip lap sangat. Tu bukan aku tu. Pastu nak beli kat aina lagi la sayang batu2 dia. Dah la Aina tu jenis "sopan santun" mengalahkan abang-abang dia. Tapi ramai kawan-kawan aku beli. Dah balik sini, tengok derang pakai masa kenduri last week. Rasa nyesal lak tak beli. Ciss!!

Baju kurung jenis lycra pun banyak. Harga RM 69 kalau tak salah.


Kain cotton 3.5 meter. lereng 90 RM30.

Baju kurung cotton siap berserta labuci RM 55

Telekung solat pun banyak

Dah penat seharian.Pulanglah kami kesarang. Niat dalam hati. Malam ni nak round lagi pasar malam. Balik segarkan diri dulu la.

Tengok keadaan bilik, dah ibarat tongkang pecah

Setiap benda yang dibeli. Kena masuk buku. Baru tahu, kemana hilangnya duitku.



Next pls :)

6 comments:

Cho Zila said...

der sambung lagi tak.. nak baca sebab der kawan nak gi sana hari sabtuni...

Farihah said...

ada lagi. sempat kot :)

Ako Retna said...

cepat ye sambung....lalalala

Erin - Ibu Qistina + Qaisara + Qamilia said...

murahnye baju2 kurung tu smua... Berbaloilah beli...alang2 sampai sana...eloklah borong yg murah2 tu utk pakai kenduri dgn pi keja....bkn selalu dpt pegikan...syokla:-)

Anonymous said...

salam.. apa nama kedai yg u pegi ni ek? ada address tak? tq :)

embun said...

salam,

bole bagi nama@alamat kedai yg ada jual baju kurung kanak2 tu x? emel ke embun80@gmail.com..thanks

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...