Wednesday, September 8, 2010

Mari menjala

Entry ni sebenarnya ditujukan khas untuk adik saya. Cikgu Imanah. "Chik, kat sini aku nak buktikan kat hang, betapa aku mampu menjala".hehehee

EH, jangan salah sangka. Saya bukan menjala ikan yer. Saya yang kurang berpengalaman ni buat pertama kalinya baru menjala roti jala. Ala, pendek kata percubaan pertama nak buat roti jala ni. Resepi dia saya minta dari adik saya tu la. Dia ni mmg terer bab2 masak ni. Yang tu mmg diakui la. Dah berbulan saya minta resepi ni kat dia. Tapi bila nak buat, macam2 halangan yang menimpa saya. Halangan paling utama ialah saya tak jumpa acuan roti jala ni kat kedai2. Padahal sebelum tu bersepah2. So, bila adik saya tya saya dah buat lom?? sy cakap la tak leh buat sbb acuan tak de. Dia leh tak caya, dan cakap saya cuma bagi alasan.

So, bila satu hari tu, saya terjumpa acuan ni, terus saya beli. Dan dgn penuh debaran dihati saya pun buat. Eh, rupanya tak de la ssh pun kan?? senang gilerrr...So, menu saya hari sabtu tu adalah nasi lemak bersama sambal bilis, telur rebus dan ayam goreng berempah. Serta diserikan lagi dgn roti jala buatan saya bersama kari ayam yang dipotong kecik2. Org paling suka opkos angah..dia mmh hantu roti jala, Tp unsangkarable, Aina pun makan dengan byknya, sudahnya saya cuma sempat jamah 3 ketul je. Abg long makan apa pulak?? Hmm..korang tengok je la gambar kat bawah tu.



ni la makanan asasi dia :)

Esoknya pulak, pagi2 Angah dah request nak roti jala lagi. So petangnya abahnya dgn rela hati cuba ingin menjala. Ok la kan. At least sikit sebanyak membantu saya kat dapur. Hari Ahad tu, saya cuma goreng kue teow je la.


Roti jala hasil kerja tangan encik suami.
dan kuew teow goreng tanpa sayur..hehehe


Alhamdulillah, sepanjang bulan puasa ni, saya amat kurang membeli. Baik hari kerja mahupun hari cuti. Saya lebih banyak memasak. Lebih jimat, puas..dan penting sesuai untuk tekak keluarga sendiri. Mmg Ramadhan tahun ni, adalah ramadhan yang hampir sempurna untuk kami sekeluarga. Tak sangka esok mungkin Ramadhan terakhir kita semua untuk tahun ni. Semoga kita semua berpeluang bertemu lagi dgn Ramadhan di tahun2 akan datang serta dapat melipatgandakan lagi amal ibadah kita.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...