Wednesday, September 19, 2007

Cerita posa

Hari ni genap seminggu umat islam berpuasa. Cepat kan..tup tup..lagi 3 minggu kita nak raya..bestnya raya. Teringat zaman kecik2 dulu time posa rasa lambat giler rsnya waktu berjalan..tambah2 kalo hari sekolah...penatnya ya rabbi..tuhan saja yg tahu...masa sek rendah dulu..kalo bulan posa mesti aku ngan kawan2 bawa towel kecik..pastu basahkan. Letak kat muka..tekak..mcm2 cara lagila nak sejukkan badan. Tapi bila time rehat paling best...semua budak2 akan dok tepi longkang main "batu selambut" kata org kedah...hehehe tapi kat sini org panggil "batu seremban". Naper Seremban ekk?? bukan selangor ke..kedah ke..perak ke..naper ekk??? adakah batu ini diambil dari seremban??? ermm..musykil japsss..sesapa ada jawapan sila bgtau aku ekk.

Balik sekolah, wan amik..tp kalo wan ada keje..menapak la aku ngan sepupu2 aku..perghhh penat gilerr beb..dah la bulan posa..dgn beg yg berat..jalan jauh lak tu..hanya Allah je yg tahu betapa penatnya. Sampai umah apa lg..terus bedebum la tido..penat...tp sepenat mana pun aku..aku tak penah buka posa apatah lg curi2 minum air..baik kan aku?? hehehe. Ada gak kawan2 cerita derang kalo mandi mesti curi2 minum air..tapi aku..tak mo aaa..geli la nak minum air tak masak..kang ada cacing kang...tertelan lak..ee..tak nak..tak nak.

Pastu bila time posa, mesti ada iklan raya best2..iklan eon la..best kan lagu dia... "berhati2 dijln raya..semoga anda slmt tiba, ucapan slmt hr raya dr eon untk semua.." Iklan 2 org budak naik bas nak blk chemor la..la ni dah tak de kan..dah besar agaknya budak 2 org tu..:) Pastu ada iklan preview tuk rancangan2 menarek kat tv hr raya nnt..aku yg mmg hantu tv ms kecik2 dulu..siap ada satu buku rekod khas dok catat cerita apa..tv bp..raya ke bp...pkl bp..perghh lengkap. Kalo adik beradik aku tanya..for sure la..aku akan semak buku tu..hehehhe. Dan buku tu pernah terkantoi di tangan abahku yg saaangatt garang dulu2....wahhh takutnya kena marah..dah la abah tak suka anak2 dia tgk tv sesangat. Tp sib baik hr tu abah tak marah langsung..tp tersenyum tgk aku..dan ckp "wah..detailnya" pergh...mungkin hikmah bulan posa kot..so abah cool sikit...sib baik..


Romualdo, Fantaghiro and Tarabas

Waktu malam lak..lepas blk tarawikh ada cerita best2..salah satu cerita peberet aku di bln posa..tajuk "the cave of the golden roses" korang igt tak citer tu??? best kan. Mcm citer dongeng2..mmg dongeng pun, tp best..heroin dia nama Fantaghirow. Hero jahat yg ensem nama Tarabas (last2 jd baekk dia ni) Hero baik nama Romualdo...ada kuda, angsa dan batu yg boleh ckp..ada dark witch yg jahat..pendek kata..memang meletupss la citer ni. Apsal la ni derang tak ulang tayang citer tu ekk???

Oppsss terlepas citer time berbuka...time ni best...lagi 5 min sblm azan..semua dah dok depan makanan...tp sbb aku ni kat utara tanah air..kitorang just tgk azan kat tv je..ye la tu kan waktu berbuka kat KL...dah abih azan br msk waktu berbuka kat kedah..hmmm..mcm2 juadah ada...nasi kat atas meja mkn..kuih muih lak kat bwh..selalunya kami semua akan dok bwh..mkn kuih2 dulu..pastu baru la sorang demi sorang berganjak mkn nasi lak. Kuih semua mak aku buat..mak mmg pandai buat kuih..tp ada gak jiran tetangga dan arwah tok aku bg..tp aku la yg ditugaskan tuk hantar makanan kat umah arwah tok dan umah jiran. Kuih peberet aku..cucur udang cecah kuah kacang dan agar2 milo..sedapnya..rindu nak makan semua tu...mak pun suka masak nasi daging time bulan posa..Nasi daging mak memang sedap..tp kat sini ada ke nasi daging ekk?? hmm.

Time sahur paling simple..cuma adik laki aku ja rajin makan nasi..yang lelain semua malas bgn..bgn pun setakat minum air masak dan aku yg agak rajin sikit dari depa..bgn gak..tp mkn biskut marie cecah air milo yg mak dah buatkan. Baik betul mak..sian mak..sorang2 bgn panaskan semua lauk..tp sorang dua je yg mkn. Lepas mkn..tido sat..pastu bgn blk tuk pi sekolah..mcm tu rutin hari2 sepanjang bulan posa ms aku kecik2. Rindu semua tu...:)
Mak abah...anakmu ini amat merindui kalian..tak sabar rsnya nak berkumpul semula.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...