Wednesday, September 5, 2007

Cart a.k.a. Kisah tak sempurna

cart / ka:t/ n. & v
A cart is a vehicle or device, using two wheels and normally one horse, designed for transport. A dray or wagon is a heavy transport vehicle with four wheels and normally at least two horses. Other animals such as oxen, zebu cattle or donkeys are sometimes used instead of a horse. A handcart is pulled or pushed by a person.

Types of cartsPerhaps the most common example today is the shopping cart (British English: shopping trolley), which has also come to have a metaphorical meaning in relation to online purchases (here, British English uses the metaphor of the shopping basket). Shopping carts first made their appearance in Oklahoma City in 1937.

A shopping cart (also called a trolley in British and Australian English; sometimes referred to as a carriage or shopping carriage in the U.S. region of New England; also known as a bascart in some regions of the U.S., basket in others, and buggy in the American South.) is a cart supplied by a shop, especially a supermarket, for use by customers inside the shop for transport of merchandise to the check-out counter, and often to the customer's car after paying as well. Often, customers are allowed to leave the carts in the parking lot, and store personnel return the carts to the shop.
**********************************************************************************
hehehe..hari ni sesaja ke nak buang tebiat ajar bahasa inggeris??? jawapannya...no..no..no..nehi..nehi..nehi.. entry aku ni tertulis disebabkan aku ini insan yg lemah..insan yang tak sempurna..

Ceritanya bermula begini..malam td..lebih kurang hampir 10 mlm..aku dan hero2ku telah menshoppingkan diri di sebuah pasaraya Giant berhampiran rumahku...kami kesana adalah atas tujuan official...official yer kawan2..bukan personal tau!! tak payahla aku ceritakan lebih lanjut urusan ku itu...kerana itu semua tiada kena mengena dgn entri ini...

Selepas membeli apa2 yg patut dibeli..kami pun menghantar barang2 ke kereta..dan aku bersama hero2 kecilku masuk terdahulu ke dalam kereta manakala higglytown heroku memulangkan trolley a.k.a cart ke tempat asalnya. Semasa dlm penantian tersebut a.long bertanya padaku.. "mama..mana abah??" aku pun tanpa segan silu dan dgn penuh perasaan konfidennya tapi tanpa sebarang rs riak didada...terus menjawab "abah pegi hantar cart di tempat dia"..tp anak aku terpinga2...aku terus mengulangi jwpn td berserta contoh2 yg patut..tp dia still dlm kebingungan..lalu otakku berkata..adakah aku tersilap sebut sehingga menyebabkan anakku tak paham?? jawapannya ya kawan2..kerana selepas aku menyebut cart dgn cara yg betul barula anak aku mengangguk2kan kepalanya dan mengulangi oooo cart (ka:t).

maka terasa bedebush...satu tamparan yg maha hebat telah singgah di pipiku...arghh..malu2 semalu-malunya....rupanya aku telah salah pronunciation..patutlah anakku tak paham...terasa diriku sungguh kerdil disisi seorang kanak2 yg berusia 3tahun..tapi sebutannya lebih betul dari aku...

moral of the story...kalo tak reti sebut betul2...baik cakap je bahasa melayu...:) tapi..tak salahkan kalo ibu bapa belajar dari anak2??? hehehehe...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...