Monday, August 16, 2010

Ada apa dgn puasa

Selepas saya buat entry tentang latihan puasa untuk anak2 saya. Saya dikejutkan teguran dari adik saya yang berbunyi begini:
"ok lah tu..mgkin pasni kena mntopkan ibdah solat..sblum mlgkh lbih jauh ke ibdah puasa..solat kn rukun islam kedua..posa ketiga..pa2 pun..thniah!!"
Owh..terima kasih adikku kerana menyedarkan kakakmu ini dari terus mengelamun.



Baru saya tersedar, kenapa yer?? saya terlalu agak tergesa2 nak latih anak saya berpuasa?? Padahal puasa ni mmg rukun Islam ketiga, Rukun Islam pertama iaitu mengucap 2 kalimah syahadah, Insya Allah, anak2 saya dah buat, rukun Islam kedua Sembahyang 5 waktu...err yang tu saya belum sempurna untuk mendidiknya, tapi syukur, setakat ini, Solat maghrib mmg tak pernah missed, selalu berjemaah bersama. Tapi sekadar maghrib saja..cukupkah??? Ada lagi 4 waktu yang belum dapat saya ajar sepenuhnya. Tup2 nak gesa suh derang puasa lak kan?? Padahal rasanya anak2 saya ni belum tau dah faham sepenuhnya hakikat dan nikmat berpuasa.

Tapi saya tak nafikan, bukan saya sorang je buat perkara mcm ni kan?? Ramai lagi kat luar sana yang seperti saya, jika masih anak2 kecil, berpuasa tapi tak solat, masih boleh dimaafkan. Tapi hakikatnya sekarang ramai je org2 dewasa yang kononnya berpuasa bagi nak rak..terawih pun tak kurang tak pernah tinggal, tapi..ibadah yang fardhu dan tiang agama iatu solat 5 waktu ditinggalkan begitu saja tanpa rasa bersalah. Nauzubillah.

Di mana kita pandang hakikat ramadhan ini sebenarnya?? Adakah betul2 sebagai rukun Islam yang wajib ditunaikan atau sekadar merayakan satu pesta sahaja?? Tepuk dada..tanya iman...


p/s: Sekadar teguran untuk diri sendiri

2 comments:

wos said...

anak puasa penuh dah di anggap satu perkara yg 'glemer' di akhir zaman nih.. pastu janji plak ganjaran duit raya yg lebih kalo dpt puasa penuh. bukankah lebih baik bg taw anak bila berpuasa dan bersolat ganjarannya adalah pahala yg besar??

yg pasti, mana ada org nak tanya:
"anak kau sembahyang 5 waktu tak hari nih?"

betul tak?

anyway, tima kasih di atas info yg sangat2 berguna nih.. menyedarkan akak jugak :)

Farihah said...

Phewwww..seb baik saya tak janji nak bg ganjaran duit..tp saya cakap nnt Allah sayang dan senang masuk Syurga.

Tapi betul gak cakap akak, mana ada org tanya soklan anak kita solat ke tak kan?? betul2..mmg tak glemer..tsk...tsk

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...