Tuesday, March 27, 2012

Tak sangka

Malam tadi tengah sibuk melipat kain, Aina datang sambil membawa buku dan sebatang pensel. Dari jarak 1 meter dia tanya aku.
"mama, nama Aina ada satu A je kan" aku angguk. Dia memang selalu cakap macam tu. Pastu dia tanya lagi
"macam mana nak eja nama Aina?"
Aku terus balas "A", sambil mata aku tak pandang sangat apa yang dia tulis. Almaklum, dia baru 3 tahun 4 bulan. Pergi sekolah betul-betul pun start bulan 9 tahun lepas, takkan dah pandai tulis kan. Mesti macam biasa dia lukis-lukis kosong.
"pastu mama?"
"i" jawab aku ringkas.
"pastu?"
"n"
"Macam mana nak tulis 'N' ni?" dia tanya. Masa tu baru aku letak kain dan tengok apa yang dia tulis. Wahhh!!! Dia tulis betul la. Kali ni aku dah impress, terus aku ambil pensel dia dan tulis huruf "N" kat kertas lain sambil cakap "macam ni huruf 'N'". Dia angguk dan sambung tulis. Tapi terbalik. Hehehe... Takpe la. Its a good start by the way kan??
"dah ke mama?" dia tanya lagi.
"belum..pastu huruf "A".
"eh, nama Aina ada SATU je huruf A la" dia jawab bersungguh-sungguh.
"tak...ada DUA 'A', tak percaya tanya abang long, sambil aku cakap "abang long, macam mana eja nama Aina?" lepas abang long eja, baru Aina mengiyakan sambil tulis A. Dan hasilnya
Taraaa....

Pastu dah alang-alang, aku suruh dia tulis lagi dan lagi...hehehe



dia yang sibuk nak tulis nama abang dia "ALIFF"


Bijak-bijak. Alhamdulillah :)

3 comments:

AdanyaKauUntukku said...

good effort....bagoslah.....
dari Fahim...huhuhu..........si dadi dadi iLa tu.....dengan penoh sopannn baru ada perkembangan dia Farihah

cheqna said...

wah..bagus ni
sementara aina tengah semangat memang bolehla ajar =)

Farihah said...

Ila,
Takpe ila, slow and steady namanya tu :)

Cheqna,
A'a..budak2 ni memang ada pasang surutnya kan :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...